dam loop training

Sinds deze week heb ik een nieuw recept voor mezelf samengesteld. De titel van dit blog licht al een behoorlijk tipje van de sluier op, want het gaat om een sportrecept. Een recept waarbij ik per week twee keer aan krachttraining doe en twee keer ga hardlopen. Dit allemaal met als uiteindelijke doel om in september te kunnen vlammen tijdens de 19 kilometer lange Strong Viking Obstacle Run in Gent en natuurlijk de Damloop.

Dit sportrecept is dus niet zomaar ontstaan, want op de gebieden kracht én conditie moet ik beide hard (blijven) werken om mijn uiteindelijke doelen te behalen. Aan het stukje kracht heb ik de laatste tijd natuurlijk al veel gewerkt, maar dan nog; er is altijd ruimte voor verbetering (die serie pull-ups zonder elastiek staat nog steeds op de wensenlijst). De grootste winst ligt voor mij echter op het gebied van hardlopen, aangezien ik dit maar weinig doe. Wanneer ik vier keer in de maand hardloop, is het al veel en dan is het vaak ook nog zo dat één van die keren een wedstrijd is. Van een echte training is dus nog steeds geen sprake en dat is iets waar ik nu echt serieus aan wil werken.

Hardloopniveau overstijgen

Het niveau waarop ik steeds bezig ben met hardlopen wil ik eindelijk eens overstijgen. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik ontevreden ben met mijn sportprestaties tot nu toe. Het is alleen zo dat ik, dankzij al mijn fijne blessures, nooit verder kom dan een gemiddeld hardloopniveau. Nu is het ook zo dat ik mezelf aan het begin van het jaar heb beloofd om blessurevrij te blijven én dat ik me niet blind wil staren op een eindtijd. Zo wilde ik onnodige frustraties voorkomen en het plezier in het hardlopen terugvinden. Tot noch toe heb ik mij netjes aan mijn afspraken gehouden, op een klein akkefietje met de schenen na dan, maar dat kwam echt alleen door een bootcampklasje op verkeerde schoenen.

Dus vanaf nu is het aan mij de taak om hardlopen een daadwerkelijk onderdeel te laten zijn van mijn trainingsschema. Hiermee moet ik wel iets inboeten aan krachttraining, maar met twee keer in de week flink liften in de gym denk ik genoeg spierkracht te kunnen behouden en op te kunnen bouwen voor de komende obstacle run op 3 september.

Goed begin is het halve werk

Deze week heb ik in ieder geval een goed begin gemaakt. Op dinsdagavond heb ik met dumbbells staan gooien in de gym en op woensdag liep ik samen met een vriendin een rondje van 5,5 kilometer. De week heb ik vervolgens afgesloten met een zeer sportief weekend. Ik stond op zaterdagmiddag weer in de gym en ik ben op zondag samen met mijn vriend twaalf kilometer gaan hardlopen. Die twaalf kilometer waren overigens wel echt een slagveld, want het was vreselijk warm en benauwd. Zo warm en benauwd dat ik eigenlijk na vier kilometer al de handdoek in de ring wilde gooien. In een slakkentempo zijn we verder gegaan en met vier keer wandelen tussendoor staat de twaalf kilometer dan toch op de teller.

Volgens het Damloop-hardloopschema moet ik deze week in ieder geval een snelle acht kilometer en een langzame veertien kilometer lopen. Met dit loopschema zou ik in theorie de Damloop in anderhalf uur moeten kunnen doen. Dat is een dik kwartier sneller dan vorig jaar toen ik ongetraind en met een geblesseerd bovenbeen aan de start stond. Alle trainingen die ik nu doe, zijn dus gewoon al pure winst 😉 Dit MOET gewoon goedkomen!

Marijke

Marijke

Ik ben Marijke, een zogeheten #fitgirl met een gezonde dosis zelfspot die houdt van eten en stiekem best vaak in de gym te vinden is. Sinds mijn eerste 52Challenge in 2013 heb ik mijn leven omgegooid van rokende Mac-eter naar krachtpatser in the making. Hoe wil jij je leven veranderen?
Marijke