Vorige week ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een beetje een winterdip heb. Naast dat ik de warmte en het licht van de zon mis, heb ik weer meer last van mijn psoriasis, word ik geleefd door mijn agenda, slaap ik weer wat minder goed en kijk ik reikhalzend uit naar mijn vakantie. Die koude, donkere dagen kunnen me echt gestolen worden. Waarom kan het hele jaar door niet gewoon de zon schijnen? Omdat ik over de stand van de zon weinig te zeggen heb, en ik vast niet de enige ben met winterdipverschijnselen, ben ik gaan zoeken op het internet naar tips. Tips tegen de winterdip waarmee je er minder last van kunt hebben. So here we go, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Frisse buitenlucht en daglicht

Oké eerlijk is eerlijk: als het zo koud is, heb ik ook vaak geen zin om naar buiten te gaan. Afgelopen zondag ben ik dat echter wel gegaan, want frisse buitenlucht en het kleine beetje licht dat er is op een dag zijn beide goed tegen de winterdip. Op SoChicken stond zelfs geschreven dat je het liefst zo vroeg mogelijk op de dag naar buiten moet gaan. Het licht in de ochtend bevat namelijk meer blauw en bauw licht remt de productie van melatonine. Ain’t that smart? Ik ben overigens op zondagmiddag pas naar buitengegaan, maar ik moet zeggen dat ik aardig opknapte van de frisse lucht én twee verdwaalde zonnestralen!

Sta op met licht

Heel internet staat er vol van: sta op met licht. Nu heb ik zelf geen ervaring met een wake up light, maar ik hoor er veel positieve verhalen over. Een wake up light zorgt er namelijk voor dat je op een hele natuurlijke manier wakker wordt, zoals dit in de zomer ook zou gebeuren. Wellicht is dit iets voor mij om te overwegen, want vroeg je bed uit in de winter is best wel een taaie opgave. Heeft iemand ervaringen met een wake up light? Stuur mij een berichtje en let me know!

Ontbijt als een koning

We hebben het al wel vaker gezegd, maar hier is ‘ie nog een keer: ontbijten is belangrijk. Zeker in de winter, want hiermee breng je jouw lichaam opgang. Je spijsvertering start op en je slaap verdwijnt. Wanneer je niet ontbijt in de ochtend kun je, helemaal in de winter, in de slaapmodus blijven hangen door het gebrek aan licht. En juist van dat lome gevoel willen we af toch? Weet je niet wat je moet ontbijten? Check dan eens onze ontbijt recepten. Hier staat allerlei lekkers tussen wat bijvoorbeeld makkelijk mee te nemen is en niet zo zwaar op de maag ligt.

Bewegen is belangrijk

Wetenschappers zijn het volgens mij niet snel met elkaar eens, maar over dit punt denk ik wel: beweging is belangrijk. Door te sporten, maak je namelijk endorfine aan en dit gelukshormoon draagt bij aan een positieve gemoedstoestand. Heb je de kans om overdag buiten te sporten? Nog beter! Dan krijg je naast de endorfine ook nog eens echt daglicht te zien. Dubbele punten voor jou. 😉

Marijke

Marijke

Ik ben Marijke, een zogeheten #fitgirl met een gezonde dosis zelfspot die houdt van eten en stiekem best vaak in de gym te vinden is. Sinds mijn eerste 52Challenge in 2013 heb ik mijn leven omgegooid van rokende Mac-eter naar krachtpatser in the making. Hoe wil jij je leven veranderen?
Marijke

Latest posts by Marijke (see all)