Alcoholvrij

Het is heus niet zo dat ik ieder weekend met mijn gezicht onder de biertap hang in de kroeg, of dat ik zo iemand ben waarvoor iedereen zich geneert als ik weer eens té dronken naar huis schuifel na een feestje. Sterker nog, zoveel drink ik normaal gesproken helemaal niet. Door de weeks bij hoge uitzondering. Thuis trekken wij eigenlijk zelden zomaar een fles open. In het weekend misschien wel iets vaker, maar ook dan alleen bij ‘speciale gelegenheden’ zoals een etentje of een feestje. Dat maakt mij dus een behoorlijke ‘op feesten en partijen drinker’. Ik ben er heus niet vies van, dus waarom zou ik dan in hemelsnaam mezelf droog willen leggen? Misschien toch in het kader van de wetenschap, bijgeloof of omdat het goed voelt. Ik doe het in ieder geval om de kansen dat ik ooit in mijn leven nog eens een halve marathon ga lopen te vergroten. Dus dat betekent dat ik tot die tijd 0.0% ga drinken.

In recordtempo naar de 21km

Het idee kwam eigenlijk nogal spontaan op, maar zeker niet uit het niets. Nu ik wekelijks flink aan het trainen ben, merk ik dat ik goede en slechte dagen heb. Zo zijn mijn benen afgelopen week behoorlijk energieloos, wat resulteert in laffe rondjes in een slechte tijd. Maar ik heb ook dagen dat ik als een speer ga. De betere dagen! Nou was het zo’n 2 weken geleden aan de orde dat we een feestelijk weekend in het vooruitzicht hadden. Veel borrels, etentjes en ook nog feestjes. Allemaal gelegenheden waarbij ik normaal gesproken best een wijntje lust. Soms iets meer dan één en dat resulteert de dag erna eigenlijk altijd in een slechte hardloopdag. Iets wat ik zeker nu niet kan gebruiken, aangezien ik in recordtempo probeer mezelf naar de 21km te trainen. In de weekenden loop ik mijn lange duurlopen, dus juist dan kan ik wel wat extra energie gebruiken.

Met dit weekend in het vooruitzicht bedacht ik me dus ineens dat het misschien beter zou zijn om de alcohol maar gewoon even te laten voor wat het was. Dan kan ik komende tijd natuurlijk prima aansluiten bij allerlei feestjes, maar dan zonder dat ik mijn training hoef te verplaatsen de dag erna. Of dat ik hijgend mijn route afleg. Want geloof het of niet, alcohol heeft echt veel invloed op je sportprestaties. Probeer na een avond drinken (al zijn het maar 3 wijntjes) maar eens hoe je normale hardlooprondje je vergaat.

Nu even niet!

En ondanks dat ik het ooit eerder al eens 40 dagen heb uitgeprobeerd (en dus echt wel weet hoe moeilijk het eigenlijk is), is het nu misschien NOG wel moeilijker. Want met een bepaalde leeftijd komen de verwachtingen van de omgeving. Dus wanneer je als pasgetrouwde 31er besluit om even 2 maanden niet te drinken, wordt er direct vanuit gegaan dat je zwanger bent. Gelukkig zijn er een hoop mensen die het niet durven uitspreken, maar er zijn er ook een hoop zonder blad voor de mond “ben je zwanger ofzo?”. Tja, ik had dit natuurlijk wel een beetje voorzien, maar dat het zo erg zou zijn, dat had ik niet gedacht.

Ik ga mijn moeder en schoonmoeder en iedereen die hetzelfde dacht of vroeg direct maar even teleurstellen: mijn 0.0 periode heeft echt alles te maken met het hardlopen en helemaal niets met een baby. Sterker nog, ik denk dat ik de fles openpop op het moment dat het me lukt om die finish te bereiken. Want met de vermoeide benen van deze week lijkt die Halve van Haarlem ineens weer mijlenver buiten bereik. Het gaat nog hard trainen worden, dus dat is wat ik stug blijf doen. En als ik dan die medaille om mijn nek kan hangen, dan ga ik daar natuurlijk wel even goed op proosten!

Esther

Esther

Noem mij maar een challenge junkie met prestatiedrang. En toch ben ik nergens ‘het beste’ in. Ik zal nooit een hardloopwedstrijd winnen, zal nooit de sportiefste zijn… maar dat alles maakt me helemaal niet uit. Ik verbeter liever mijn eigen doelen. Mijn grootste drijfveer ben ikzelf dus, en iedereen die tegen mij zegt dat ik iets niet kan! (Hallo prestratiedrang!)
Wat ik van jou wil weten: welke 52 dingen wil jij aanpakken?
Esther

Latest posts by Esther (see all)