Spontane run

Hoewel ik twee weken geleden nog riep dat ik geen wedstrijden meer zou lopen tot ik dan eindelijk die halve marathon een keer heb afgetikt, kroop het medaille-bloed toch waar het niet gaan kon. Ik heb me laten verleiden om volgende week zondag 12 kilometer te rennen tijdens de Zandvoort Circuit Run. Voor de lol, voor de medaille en vooral om lekker bezig te blijven. En dat terwijl ik daar niet specifiek voor getraind heb. Een uitdaging wordt het zeker, hoewel ik echt wel weet dat ik het kan (al is het op karakter). Dit is hoe ik me voorbereid op een spontane run als deze.

Kleine beetjes trainen

Echt veel tijd om te trainen heb ik niet meer natuurlijk. Maar ik vind het wel belangrijk dat ik mijn benen lekker heb warmgelopen. Ik loop dus geen hele lange afstanden meer, maar telkens een kilometertje of 5. Komend weekend probeer ik dan nog een keer één kilometer of 8 tot 10 te lopen. Dat is eigenlijk meer voor mijn eigen zelfvertrouwen dan dat het moet. Maar het voelt wel een stuk zekerder om nog een keer verder te hebben gelopen. Na het weekend moet ik dan echt rustiger aan gaan doen van mezelf. Ik mag nog hooguit een keer een paar kilometer rennen, maar dan wel op een rustig tempo. Na donderdag is het dan complete rust!

Ook in de sportschool wordt ik iets voorzichtiger met een run in het zicht. Het loopt natuurlijk niet echt lekker met zware verzuurde benen. Ik probeer mijn oefeningen dus aan te passen de week voor mijn run. Oefeningen voor mijn benen sla ik dan over of doe ik net iets minder zwaar. Op die manier spaar ik energie. En dat is precies wat ik kan gebruiken die zondag.

Voeding

Voor 12 kilometer hoef je echt niet al een een week bezig te zijn met extra koolhydraten eten. Waar ik wel op let vanaf een paar dagen voor de start, is het aantal vezels dat ik eet. Ik ben een van de vele gezegende hardlopers die last heeft van enthousiaste darmen. Dat wil zeggen dat ik bij langere afstanden op een gegeven moment gewoon MOET. En dat is niet echt waar je zin in hebt natuurlijk. Een aantal dagen voor de run begin ik daarom met het afbouwen van vezels. Bruin brood wordt ingewisseld voor wit brood, ik eet minder fruit en meer witte pasta, kwark en eieren. Daar ga ik echt heel goed op! En tijdens de run heb ik een gelletje bij me. Simpelweg omdat ik na een kilometer of 9 al mijn brandstof wel heb verbruikt. Een extra energieboost helpt me dan die laatste paar kilometers nog even gas te geven.

Kleding

Tot slot dan natuurlijk de kleding. Want wat moet je nou in hemelsnaam aan tijdens een run in maart? Maart roert zijn staart, dus je hebt geen idee voor wat voor verrassingen te komt te staan. Regen, zon, kou of warmte… Zowel te warm als te koud aankleden is geen pretje. En daarom houd ik de dagen voor een run altijd goed de weerberichten in de gaten. In mijn tas zit dan altijd een extra shirt ( voor het geval het gaat regenen en ik iets droogs aan wil trekken na de run), een jasje (voor als het koud is) en een joggingsbroek (zodat ik niet afkoel na de run). Een verstandige loper gaat tenslotte altijd goed voorbereid op pad!

Hoe bereid jij je voor de week voor een run?

Esther

Esther

Noem mij maar een challenge junkie met prestatiedrang. En toch ben ik nergens ‘het beste’ in. Ik zal nooit een hardloopwedstrijd winnen, zal nooit de sportiefste zijn… maar dat alles maakt me helemaal niet uit. Ik verbeter liever mijn eigen doelen. Mijn grootste drijfveer ben ikzelf dus, en iedereen die tegen mij zegt dat ik iets niet kan! (Hallo prestratiedrang!)
Wat ik van jou wil weten: welke 52 dingen wil jij aanpakken?
Esther

Latest posts by Esther (see all)