De Italiaanse keuken, wie houdt er niet van? Ik in ieder geval wel! Ik kan sowieso vreselijk goed genieten van een lekker bord eten met veel smaak. Toevallig weten die Italianen wel hoe ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Deze week deel ik daarom graag één van mijn favoriete Italiaanse recepten met je. Eentje die wij vaak in het weekend maken om onszelf te verwennen en omdat we dan tijd hebben om een uitgebreider gerecht klaar te maken. Dit is een recept voor de lekkerste cannelloni met spinazie en ricotta.

Het gerecht is geschikt voor vier personen en kan in ongeveer anderhalf uur op tafel staan. Dit is inclusief 40 minuten bakken in de oven.

Wat heb je nodig?

  • Een grote ui
  • Twee tenen knoflook
  • 500 gram gehakt
  • 600 gram bladspinazie (voor het gemak zou je ook spinazie uit de diepvries kunnen nemen)
  • Een bakje ricotta
  • Flink wat nootmuskaat
  • Een pakje passata di pomodoro
  • Een bakje mascarpone
  • Een doos cannelloni
  • Cayennepeper, peper en zout

Hoe maak je de lekkerste cannelloni?

Verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking van de cannelloni. Wok de (gehakte) spinazie en laat het uitlekken in een vergiet. Alvorens wij de spinazie kort wokken, hakken wij alle blaadjes fijn in de keukenmachine. Je kunt er echter ook voor kiezen om de spinazie eerst te wokken en daarna fijn te snijden met een mes. Wij vinden het qua ‘moeite’ handiger om vooraf de spinazie te hakken. Uit de spinazie komt altijd superveel vocht. Ik knijp daarom de spinazie nog even extra uit. Anders is de vulling van de cannelloni zo’n snotje.

Doe vervolgens het gehakt in de pan. Ik gebruik er geen olie of ander vet bij omdat er al vrij veel vocht uit het gehakt komt. Snipper de ui en de knoflook fijn. Wanneer het gehakt een beetje bruin aan het worden is, voeg je de ui en de knoflook toe. Laat even doorbakken totdat het gehakt gaar is. Kruid het gehakt met peper en zout. Wij vinden het lekker om hier ook nog cayennepeper aan toe te voegen. Bepaal voor jezelf hoeveel pit je erin wilt. Doe het gehakt vervolgens in een grote kom. Voeg de fijngehakte spinazie en de ricotta toe. Roer door elkaar en voeg naar smaak nootmuskaat toe. Zoveel als je wilt 😉

De passata di pomodoro en de mascarpone moeten vervolgens in een schaal samengevoegd worden. Roer de twee door elkaar met een handgarde totdat het een gladde saus is. Bedek de bodem van de ovenschaal met een dun laagje saus. Dit zorgt ervoor dat de cannelloni niet vastplakt aan de bodem van de schaal. Kies trouwens voor een wat grotere ovenschaal waar alle buisjes naast elkaar kunnen liggen.

Nu kunnen de cannelloni buisjes gevuld worden. Ik heb hiervoor een siliconen slagroomspuitzak gekocht. Die vul je met het mengsel van gehakt, spinazie en ricotta en hiermee kun je heel eenvoudig de buisjes vullen. Je kunt de buisjes echter ook vullen met kleine theelepels. Het duurt alleen wat langer. Wanneer de ovenschaal vol ligt met cannelloni buisjes, giet je de saus erover heen. Zorg ervoor dat er overal evenveel saus ligt en dat ook de zijkanten van de buisjes bedekt zijn.

Schuif de schaal in de oven en bak de cannelloni volgens de tijd die op de verpakking staat gaar. Ik bak het meestal nog zo’n vijf of tien minuten langer omdat ik niet heel erg onder de indruk ben van de kwaliteit van mijn oven. Bij ons duurt het daarom 40 minuten voordat de cannelloni gaar is. Haal de schaal uit de oven en schep de buisjes op de borden. Eet smakelijk!

Voedingswaarde cannelloni

Pfffttt… De voedingswaarde van dit gerecht wil ik eigenlijk helemaal niet opschrijven, want soms moet het niet uitmaken wat je eet. Als het maar lekker en goed eten is. Dit is dan wel geen friet, maar awards op het gebied van ‘gezond eten’ gaat deze cannelloni ook niet winnen. Met maar liefst 890 calorieën, 66 gram koolhydraten, 33 gram eiwit en 48 gram vet is het niet een maaltijd die je elke dag zou moeten eten, zullen we maar zeggen… Oh well…. Ik heb er desalniettemin erg van genoten afgelopen zondag!

Marijke

Marijke

Ik ben Marijke, een zogeheten #fitgirl met een gezonde dosis zelfspot die houdt van eten en stiekem best vaak in de gym te vinden is. Sinds mijn eerste 52Challenge in 2013 heb ik mijn leven omgegooid van rokende Mac-eter naar krachtpatser in the making. Hoe wil jij je leven veranderen?
Marijke