Dat voeding veel voor je kan doen, weten we denk ik allemaal wel. Het is de brandstof die ervoor zorgt dat we in leven blijven. Zonder eten is het binnen afzienbare tijd afgelopen. Eten is niet alleen noodzakelijk, het kan ook heel lekker zijn. Soms ook heel vies. Zo houd ik bijvoorbeeld niet zo van gerechten met witlof, spruitjes en wortels. Daarentegen loop wel een stukje harder voor gerechten met pompoen, broccoli en sugarsnaps. Van Aziatisch, Italiaans en Frans eten gaat mijn hartje eveneens sneller kloppen. Om maar een dwarsstraat te noemen…

Bewust bezig met voeding

Sinds het begin van 52Challenge in 2013 ben ik al meer bewust met voeding bezig. Ik weet zo onderhand wat echt niet zo gezond is en wat dat wel is. Alsnog kom ik iedere dag achter nieuwe ontdekkingen en dat komt voornamelijk omdat er steeds meer wijsheden over voeding bekend worden. Het staat nooit stil. Wat ik inmiddels eveneens wel geleerd heb, is hoe ik mijn dag kan indelen zodat ik niet tegen alle verleidingen nee hoef te zeggen. Je moet gedurende de dag zoveel keuzes maken en daar continu nee op zeggen, is simpelweg niet leuk. Ik denk dat ik tegenwoordig wel weer een happy medium heb gevonden van ja zeggen tegen gezonde voeding én af en toe ja zeggen tegen dat lekkere, vette frietje.

Afgelopen twee weken ben ik nog weer een stapje bewuster bezig geweest met mijn voeding. Ik heb het boek Fitness & Crossfit Food gekregen en hier ben ik mee aan de slag gegaan. Het idee achter het boek is dat je jouw voeding gedurende de dag en week zo indeelt dat het je doelen en je sport ten goede komt. Zo neem je bijvoorbeeld voor en na een training een maaltijd die valt onder de categorie ‘bouwen’ als je wilt werken aan je spiermassa. Eet je wanneer je wilt afvallen gerechten van de categorie ‘verander’ en wanneer je op gewicht wilt blijven, eet je gerechten van de categorie ‘balans’. Daarnaast kun je alle verschillende categorieën gedurende de dag met elkaar combineren waardoor het wel een beetje hogere wiskunde wordt.

Twee uur per dag

De recepten die in het boek staan, zien er allemaal superlekker uit. Ik heb er een paar geprobeerd, waaronder de havermoutpap en de knolselderijsoep, en deze komen zeker door de keuring heen. Het is lekker eten. Dat staat als een paal boven water, but there’s a catch. Wanneer je volgens dit boek al je eten wilt plannen, moet je er wel echt serieus de tijd voor nemen. Tijd die ikzelf niet heb. Naast een fulltime baan, sporten, blogs schrijven, een kookcursus en twee uur reistijd per dag, wil ik graag nog wat tijd doorbrengen met vrienden en familie. Mijn dagen zitten al wel aardig vol zullen we maar zeggen. Ik ben dan ook zeker niet van plan om een goede twee uur per dag bezig te zijn met het voorbereiden en maken van het eten. Het is een grove schatting hoor, maar ik zou het heel knap vinden als het iemand lukt die dezelfde bezigheden heeft als ik.

Vind ik stom…

De gerechten bestaan overigens voor een groot gedeelte ook nog eens uit een aardige lijst ingrediënten die ik in ieder geval niet zomaar in de kast heb staan. Lastig, lastig, lastig. De auteur ziet zijn boek als een levenswijze. Ik zie het als een leuk boek waar je inspiratie uit op kunt doen. Het laat je nadenken over wat voor soort eten, je wanneer het beste kunt eten. Ik kan overigens niet zeggen dat ik verschil heb gemerkt bij het trainen door het eten uit het boek. Verder vind ik het gewoon ronduit stom dat gezond eten vaak zoveel meer moeite kost dan ongezond eten.

Marijke

Marijke

Ik ben Marijke, een zogeheten #fitgirl met een gezonde dosis zelfspot die houdt van eten en stiekem best vaak in de gym te vinden is. Sinds mijn eerste 52Challenge in 2013 heb ik mijn leven omgegooid van rokende Mac-eter naar krachtpatser in the making. Hoe wil jij je leven veranderen?
Marijke