sporten

Soms heb je van die weken dat het even allemaal niet mee zit. Het is druk, je voelt je niet top… En dan kun je wel 100 redenen bedenken om niet te sporten. I feel you! Want ook ik zit nu in zo’n periode. Mijn kuit is nog steeds geblesseerd, ik heb net een week plat gelegen met griep en mocht ik denken dat ik alles had gehad, voelde ik afgelopen weekend langzaam een ontsteking in mijn rug opkomen die nu volle glorie aan het broeien is. Ik voel me op dit moment letterlijk een kreupel oud wijf. 1000 kwaaltjes en gewoon te weinig energie om mijn lijf weer in shape te krijgen en die kwaaltjes voor te zijn. Het jij ook wel eens van die momenten? Wat doe jij dan?

Op de bank met Chocolade

Het makkelijkste op dit soort dagen is natuurlijk om gewoon lekker op de bank te kruipen met een kop thee, een fijne Netflix serie en een dosis chocolade, maar dat lost het probleem niet op! Het enige wat er gebeurt is dat je je morgen schuldig voelt omdat je niet bent gegaan, die fijn naar binnen gewerkte chocolade zich ook niet vanzelf verbrandt en je lichamelijke klachten er niet minder van worden. En hoewel we dit allemaal ook heus wel weten, is het soms toch gewoon heel lekker om niet te gaan. Dat gevoel heb ik gisteren toch maar even overboord gegooid en ik ben wél gegaan! Al dan niet als een kreupel oud wijf, maar ik was er! Het feit alleen al dat ik in de sportschool stond, is punten waard natuurlijk 😉

In mijn sportschool staan van die fijne motivatie quotes op de muur en eentje daarvan blijft me altijd bij. En dan met name de momenten dat ik me te moe, zwak, ziek of misselijk voel om te gaan sporten. Eigenlijk het enige wat ik dan hoef te doen is terugdenken aan die quote en ik weet dat zelfs als ik maar de helft van mijn trainingsschema afwerk, dat altijd nog meer is dan helemaal niet sporten. Dus zelfs als ik maar de helft van mijn oefeningen kan doen vanwege mijn ‘toestand’, is dat een betere work out dan helemaal geen work out. Dus mocht je nou volgende keer ook twijfelen of je wel moet gaan, probeer dan ook eens aan deze quote te denken: The only bad work out is the one that didn’t happen!

Nog meer redenen om wel te gaan

Hoewel ik gister echt niet duizenden calorieën heb verbrand, ben ik best blij dat ik toch ben gegaan. Op regelmatige basis sporten is namelijk voor meer dingen goed dan alleen het verbranden van je chocoladen. Wist je bijvoorbeeld dat bewezen is dat mensen die structureel sporten beter slapen? En dat je daardoor fitter bent en dus ook beter presteert op werk en creatiever bent? Op zich waarschijnlijk geen dingen die je direct merkt als je één keer overslaat. Maar wel goed om in je achterhoofd te houden, voor wanneer dat structureel sporten lijkt te veranderen in structureel niet sporten. En mocht je nou echt echt echt geen zin hebben, dan heb ik nog wel zo’n fijne quote voor je… Yesterday you said tomorrow!

Esther

Esther

Noem mij maar een challenge junkie met prestatiedrang. En toch ben ik nergens ‘het beste’ in. Ik zal nooit een hardloopwedstrijd winnen, zal nooit de sportiefste zijn… maar dat alles maakt me helemaal niet uit. Ik verbeter liever mijn eigen doelen. Mijn grootste drijfveer ben ikzelf dus, en iedereen die tegen mij zegt dat ik iets niet kan! (Hallo prestratiedrang!)
Wat ik van jou wil weten: welke 52 dingen wil jij aanpakken?
Esther

Latest posts by Esther (see all)