meal preppen

Met wat ik nu ga zeggen, lijk ik wellicht op een cd die op repeat is blijven hangen. Volgens mij kan ik het echter niet vaak genoeg herhalen: een verandering van leefstijl kan niet van de één op de andere dag. Er zijn mensen die denken en zeggen dat dit kan. I hate to burst your bubble, maar dit kan dus echt niet. Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar het is gewoon heel simpel: it takes time! Het kost tijd om jezelf een andere gewoonte aan te leren en het kost tijd om oude gewoontes los te laten. Nu kun je in het aanleren van een nieuwe gewoonte twee dingen doen. Je kunt opgeven of je kunt het jezelf makkelijk maken zodat jouw nieuwe leefstijl steeds meer een onderdeel van jouw leven wordt. Wel zo slim, want het aanleren van een nieuwe gewoonte is al moeilijk genoeg en daarbij ga je ook nog eens geregeld op je bek.

Opgeven is echter geen optie, zoals je misschien wel weet, en dus kies ik er altijd voor om het mezelf gemakkelijk te maken. Daarmee wil ik graag een bruggetje slaan naar het maken van gezonde keuzes op voedingsgebied, een onderdeel dat veel voorkomt binnen het veranderen van leefstijl. Wanneer je bijvoorbeeld het besluit hebt genomen om gezondere en betere keuzes te maken op het gebied van voeding, dan kun je het voor jezelf makkelijker maken door je maaltijden te gaan plannen. Of beter gezegd: je doet jezelf er een groot plezier mee! Verleidingen liggen tenslotte overal op de loer en voordat je het weet zit je weer tijdens de lunch één of ander groot brood met vettig beleg weg te kanen. Oh, oh! Dit komt niet overeen met de belofte die jij jezelf hebt gemaakt! Jij wilde gezondere en betere keuzes maken…

Hoe maak je het jezelf gemakkelijk?

Het basisprincipe van het jezelf gemakkelijk maken op het gebied van voeding is dus plannen. Zo kun je bijvoorbeeld op zondag alvast bedenken wat je de komende drie dagen gaat eten. Bedenk wat je allemaal nodig hebt voor een voedzaam ontbijt, een fijne lunch en een goed bord met avondeten. Maak deze planning vooral in het weekend, want dan heb je meestal rustig de tijd om hier over na te denken. Neem die tijd dan ook. Ik plan zelf altijd drie dagen vooruit omdat ik ook weer niet te ver in de toekomst wil kijken en omdat mijn koelkast gewoonweg niet groter is…

Je kunt zover vooruit plannen als jij zelf fijn vindt. Zet vervolgens alle etenswaren die jij nodig denkt te hebben voor je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes op een lijst. Met die lijst zorg je ervoor dat je met een bepaald doel naar de supermarkt gaat waardoor je beter in staat bent om verleidingen te weerstaan. De kans dat je doelloos rond loopt te dwalen door de supermarkt en per ongeluk eindigt bij het koekjesvak is op deze manier gewoon kleiner.

Nog meer gemak bij het pick-up point

Nu heb ik het gemak deze week nog even naar een hoger niveau getild door mijn boodschappen online te bestellen en op te halen bij een pick-up point. Het mooie aan het pick-up point is dat het altijd op een treurig industrieterrein zit en je ook nog eens niet in de rij bij de kassa hoeft te staan. Wederom elimineer je zo verschillende verleidingen. Je kunt  geen reep chocolade meepakken terwijl je staat te wachten bij de kassa of nog even snel langs de bakker voor dat ene broodje met dat vettige beleg. Makkelijk toch?

Het plannen van je voeding klinkt misschien als een ingrijpende bezigheid, maar geloof me als ik zeg dat dit niet zo is. Ik ervaar het juist als rustgevend omdat ik op de dag zelf niet nog hoef te bedenken wat ik na mijn werk moet eten. Bovendien sta ik niet half uitgehongerd in een supermarkt de boodschappen bij elkaar te zoeken. Om te wennen aan het plannen van eten zou je in eerste instantie alleen de avondmaaltijd van tevoren kunnen bedenken. Met kleine stappen kun je al veel veranderen en zorg je er juist voor dat het meer een onderdeel van je leven wordt.